Укладач: Кокорєва Лариса Володимирівна, вихователь І
кваліфікаційної категорії, зі званням "Старший вихователь” у групі для дітей зі
зниженим зором ДНЗ№ 6 «Крунк»
Пояснювальна записка. Гармонійний розвиток дитини –
основа формування майбутньої особистості. Він залежить від успішного вирішення
багатьох виховних завдань, серед яких особливе місце посідають питання
морального та естетичного виховання. Як вважає педагог і науковець Н.О.
Ветлугіна, поняття етики та естетики у педагогічному процесі завжди тісно
пов’язані.
Дійсно, не можна
навчити дитину правдивості, добру без формування у неї понять "красиве” та
"некрасиве”, "істинне” і "хибне”, не можна навчити дитину прагнути захищати
правду, добро, не сформувавши у неї емоційний протест проти зла та неправди,
уміння оцінити прекрасне та добре в природі та людях.
У цьому процесі
важливим є естетичний вплив літератури. Вона здатна (за Т.Г. Козаковою)
збуджувати та виховувати глибокі людські емоції та почуття. Використовуючи
різні види літературної творчості, можна успішно впливати на формування
особистості дитини з самого раннього віку, вкладаючи їй в душу паростки
прекрасного і доброго, розвиваючи її уяву, фантазію, мовлення, прагнення до
творчості. Виховуючи у дітей почуття прекрасного, формуючи у них перші моральні
уявлення, слід намагатися перш за все сформувати у них власне ставлення до того
чи іншого явища дійсності. Саме формування власного ставлення об’єднає моральне та естетичне виховання.
Все починається, відбувається і
закінчується у сфері людських відносин та стосунків. Дотримання норм етики і моралі
є однією з найгостріших проблем сучасного життя. Тому в нашому місті був
створений Кодекс етики, честі, порядності, добросовісного та ефективного
управління Славутицької територіальної громади.
Метою впровадження Кодексу є створення
добротних і якісних умов життя, зміцнення доброзичливих взаємин славутичан,
здійснення добросовісного і ефективного управління міською владою.
У другому розділі Кодексу
зосереджується увага на важливості дотримання морально-етичних цінностей
життєдіяльності громади, що є святим,
невід'ємним від життя обов'язком жителів міста. Серед загальнолюдських
цінностей виділено ті, без яких автори не вважають життя повноцінним, а саме:
людяність, патріотизм, духовність, культура людських взаємин, чесність, ефективність, відповідальність.
Тому при
створенні тематичного та календарного планів гуртка була приділена увага таким
основним правилам життя в суспільстві:
- Будь
доброзичливим та вихованим ("Ввічливий і чемний – усім приємний” – молодший вік, "День
народження Оксанки” - старший вік);
- Шануй працю інших ("Діло
майстра величає”, "Що не
вдягну, все мені личить” - молодший вік,
"Шануй батька й неньку – буде тобі
скрізь гладенько” – молодший вік);
- Будь здоровим! ("Десять пальців – помагайців”
- молодший вік);
- Добру справу
щодня! ("З
добрими людьми завжди згоди можна найти”,
"Однією рукою вузла не зав`яжеш” - старший вік);
- Дружи! ("Без друга в житті туго”, "Моя друга домівка” - молодший вік, "Людина без друзів, як дерево
без коріння” - старший вік);
- Будь милосердний ("Життя
дається для добрих справ” - молодший вік, "Що посієш, те й пожнеш” - старший
вік);
- Зберігай оптимізм ("На бога сподівайся, а сам
руки не опускай” - старший вік);
- Поважай батьків,
старших ("Шануй
батька й неньку – буде тобі скрізь гладенько” - молодший вік);
- Піклуйся про чистоту
свого міста ("Як швидко літо промайнуло” - старший вік).
Організація навчально-виховного
процесу у дошкільному навчальному закладі здійснюється відповідно до Закону
України "Про дошкільну освіту” і спрямована на реалізацію основних завдань
дошкільного навчального закладу. Зміст навчально-виховного процесу в
дошкільному навчальному закладі реалізується відповідно Базової програми
розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі”. Зміст корекційно-виховного
процесу в групах для дітей зі зниженим зором визначається в Навчально-виховних
програмах та методичних рекомендаціях для спеціальних дошкільних закладів для
дітей з вадами зору і реалізується із врахуванням своєрідності розвитку таких
дітей і формування їх пізнавальної діяльності. Гуртки (студії, секції) є
додатковою організаційною формою освітнього і корекційного процесу, і можуть
мати різне профільне спрямування. Заняття гуртків проводяться у другій половині
дня, у час, відведений для ігор та самостійної художньої діяльності дітей.
Гурток "Зустріч добрих чарівників” організовується
на основі урахування інтересів та здібностей вихованців зі зниженим зором,
створений для дітей дошкільного віку 4-6 років. Робота гуртка строїться по
лінійному принципу, від простого до складного. Основними напрямками роботи
гуртка є етичні бесіди, ігри, вікторини, добірки художніх творів
морально-етичного змісту. Відбір дітей до гуртка відбувається на основі їх
власного бажання або небажання додатково займатись в ньому. Ефективність цих
занять забезпечується на основі вдалого поєднання художнього слова, музики і
образотворчої діяльності, їх взаємного впливу, взаємного збагачення. Крім того
особливого значення набуває й корекційний зміст занять, адже діти зі зниженим
зором під час них зможуть отримати додаткове корисне зорове навантаження
відповідно до встановлених діагнозів. Під час цих занять в невимушеній
атмосфері діти зі зниженим зором набувають перші навички правильного
відображення оточуючої дійсності, уточнюють свої знання з етики та естетики.
При цьому мають враховуватись офтальмологічні рекомендації для організації діяльності дітей.
Адаптована програма гуртка містить
інформацію про мету і завдання його роботи, структуру і опис очікуваних результатів,
тематичний і календарний плани роботи. До додаткових елементів програми увійшли
план методичної роботи керівника гуртка, перелік екскурсій, літературних і
музичних творів, план участі в виставках загальносадового та міського рівнів,
спеціальні рекомендації по обладнанню та проведенню занять гуртка, дитячий
глосарій, список літератури.
Мета роботи гуртка
Систематичне пояснення дітям норм загальнолюдської
моралі, допомогти їм у розумінні морального досвіду, у формуванні суспільної
думки. Паралельно з вивченням етики доцільно розвивати в дитині почуття краси
та гармонії, формувати її естетичну свідомість, вимогливість до своєї
зовнішності.
Основні завдання
·
Ознайомлення дітей з основами морального та естетичного
виховання;
·
Надання початкових моральних понять, як основу для подальшого
формування ціннісних орієнтацій;
·
Продовження формування вмінь, навичок, звичок культурної
поведінки;
·
Формування правильних взаємовідношень між дітьми;
·
Забезпечити подальший розвиток самостійності;
·
Зміцнити любов до сім`ї, до близьких;
·
Виховувати почуття поваги та вдячності до людей;
·
Формування початку колективних взаємовідношень;
·
Виховувати бажання милуватися пейзажами рідної природи,
висловлювати свої враження.
·
Виховувати у дітей почуття прекрасного з допомогою музики,
літературних творів, творів художників.
·
Формувати навички культури мовлення;
·
Формування власного ставлення до того чи іншого явища
дійсності;
·
Розвивати уяву, фантазію, мовлення, прагнення до творчості.
Структура програми
Програма побудована для дітей
молодшого старшого дошкільного віку і передбачає заняття-бесіди, екскурсії,
вікторини, доручення, ігри (с/р, дидактичні, музично-рухливі, рухливі);
заучування, читання, драматизація та переказ художніх творів; заняття з
малювання та ручного труда. Структура адаптованої програми містить тематичний
та календарний план роботи. Тематичний план розрахований по кількості годин на
навчальний рік, тривалість одного заняття для дітей молодшого віку - 20 хв.
один раз на тиждень; для дітей старшого віку – 30 хв. один раз на тиждень.
Кількість занять на навчальний рік 36. Загалом об' єм програми складає 28,8
навчальних годин на два роки.
Методичні
рекомендації
Програма може використовуватись для
організації занять гуртка з соціально-морального розвитку дитини з урахуванням
всіх сфер життєдіяльності за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку
"Я у Світі”, в дошкільних закладах освіти в групах для дітей з вадами зору.
Заняття гуртка може проводити вихователь або тифлопедагог. Завдання і зміст
програми подано на основі послідовності, систематичності, ускладнення
відповідно до зростання вікових можливостей дітей, розвитку інтересів та
індивідуальних нахилів та з врахуванням офтальмологічних рекомендацій. У доборі
форм і методів організації роботи керівник може проявляти власну ініціативу,
творчість і самостійний пошук. Основною формою роботи гуртка є заняття різного
типу та виду, які проводяться один раз на тиждень згідно із загальносадовим
розкладом. Додатковою формою роботи є різноманітні екскурсії. Найдоцільніше
планувати проведення гурткової роботи у другій половині дня (до вечері).
Оптимальна наповнюваність гурткової групи - до 10-12 осіб на одному занятті.
Повний текст
програми ви зможете замовити у автора.
Контактна
інформація: e-mail: krunk-6@yandex.ru
07101, м.Славутич, Київська
область, Єреванський квартал, б.14
Дошкільний навчальний заклад № 6 «Крунк» комбінованого типу
|