Сайт Ірини Терещенко,
методиста Славутицького міського методичного центру
Методичне асорті
Меню сайту

Категорії
Консультації [2]
Адаптовані програми [22]
З досвіду роботи вихователів-методистів [1]

Сайт журналу

Форма входу


Наш журнал

дошкільне містечко


Музика

Мої посібники

енергозбереження

календарні свята

абетка


Хмаринка тегів

Пошук

Ми на карті

Друзі сайту

ДНЗ № 1 "Калинка"

ДНЗ "ЦРД"

ДНЗ № 4 "Марите"

ДНЗ № 5 "Джерельце"

ДНЗ № 6 "Крунк"

ДНЗ № 8 "Теремок"


Блог Асоціації

Свята України
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 21:17

Головна » Статті » Доробки педагогів » Адаптовані програми

Адаптована програма «Майстерня природи» для дітей молодшого-старшого дошкільного віку

Укладач: Захарченко Тамара Миколаївна, вихователь дошкільного навчального закладу (ясла-садок) компенсуючого типу № 4 «Марите» (2008 р.)

Пояснювальна записка. Дошкільне дитинство - короткий, але такий важливий період становлення особистості дитини. В ці роки дитина набуває перші знання про навколишній світ, у неї починає формуватися певне відношення до людей, праці, виробляються навички та вміння правильної поведінки, формується характер.

Основним завданням Базового компонента дошкільної освіти виступають:

• визначення своєрідності, унікальності, особливої ролі дошкільного дитинства в становленні особистості;

• інтегрований підхід до організації змісту освіти;

• пріоритети актуальних проблем сьогодення, активного проживання дитиною кожного вікового відрізку життя, як важливої передумови її успішного розвитку в наступні роки;

• особистісно-орієнтована модель дошкільної освіти.

В зв'язку з цим актуальним сьогодні є створення системи безперервної дошкільної освіти дітей в умовах організованого дитинства, яка б сприяла формуванню гармонійно розвиненої особистості, життєздатної, самостійної, творчої людини з розвиненим почуттям відповідальності та гідності.

Для реалізації поставлених завдань необхідно створити таку систему освітньо-виховної діяльності яка б не лише забезпечувала засвоєння знань передбачених державним стандартом, а й сприяла формуванню понять у дітей, активної життєвої позиції, соціальної компетентності, здоров'я - зберігаючої поведінки.

Найпершим суспільним середовищем для дитини є дошкільний заклад, основне призначення якого - соціальна адаптація до умов життя в товаристві незнайомих   дітей   і   дорослих,   виховання   ціннісного   ставлення   до навколишнього, природи, людей, самого себе. Компетентність дитини у сфері «Культура» неодмінна передумова становлення цілісної особистості.

Предметно-практична, художня діяльність залежать від спілкування дитини з дорослими та власної пізнавальної активності. Рівень розвитку творчих здібностей дошкільника позначається на характері його життєдіяльності, створених ним продуктах праці, художніх образах. Культура діяльності визначається відповідністю її індивідуальної та групової форм віковим можливостям дитини, вмінню використовувати предметні та художні засоби, співвідносити їх з метою та змістом діяльності.

Важливим результатом оволодіння дитиною практичною мистецькою діяльністю є усвідомлення себе активним суб'єктом творчості, сформоване емоційно-ціннісне ставлення до рукотворного світу.

Компетентність у сфері «Культура» складається з уміння диференціювати предметами за їх функціональними ознаками, здатності орієнтуватися в розмаїтті предметів, класифікувати їх, здійснювати серіацію, розрізняти за розташуванням у просторі і за віддаленістю, володіння навичками практичного життя, культурного споживання та елементарного виробництва продуктів праці.

Компетентність у мистецькій діяльності визначається рівнем розвитку естетичного сприймання об'єктів та явищ, умінням працювати з різними матеріалами, використовувати різні техніки, добирати відповідні засоби реалізації задуму, виявляти творчу уяву, естетичну чутливість, емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього.

З метою формування цих компетентностей упорядковано програму «Майстерня природи», яка укладена на основі Базового компоненту дошкільної освіти в Україні, програми розвитку та виховання дитини раннього віку «Зернятко», програми виховання і навчання дітей від 3 до 7 років «Дитини», програми еколого-валеологічного навчання та виховання дітей дошкільного віку «Я і природа». Програма сприяє формуванню еколого-валеологічних понять у дітей засобами практичної художньої діяльності; формуванню емоційно-піднесеного настрою, позитивного ставлення до об'єкту вивчення.

Програма орієнтована на використання особливостей фізіологічного і психологічного розвитку дітей їх мислення (наочно-дійове, наочно-образне).

Одним з показників успішного еколого-валеологічного розвитку дітей є позитивні емоційні реакції на явища і об'єкти природи, що формуються за допомогою художнього слова і відтворення природної тематики в таких видах діяльності, як малювання, ліплення, аплікація.

У зв'язку з цим метою програми є сприяння фомуванню еколого-валеологічних понять, створення умов для успішного еколого-валеологічного та розвитку емоційної чутливості дітей, здатності захоплюватись, дивуватись, радіти; спостерігати красу барв в навколишній природі; виховувати любов до краси рідного краю, міста; збагачувати враження дітей від образотворчої діяльності поєднуючи її з поетичним словом.

В процесі вивчення програми дітей знайомлять з формою, кольором, величиною, просторовими відношеннями. Всі ці знання направлені на вдосконалення практичної зображувальної діяльності, та оволодіння структурними елементами вмінь і навичок.

В програмі у відповідності з її специфікою виділяються 9 основних тем:

• «Картини літа»

• «Кольори осені»

• «Осінь в парках і садках у лісочку й на ставках»

• «Таємниця сніжинки»

• «Знайди в природі порятунок»

• «Щедрий голос природи»

• «Перші подихи весни»

• «Таємниці кульбабки»

• «Дбайлик - допомагайлик»

Кожна тема місяця вивчається через тижневі підтеми. Таким чином заняття з образотворчої діяльності та художнього слова доповнюють роботу з еколого-валеологічного виховання і формують цикли занять підпорядковані вивченню однієї теми.

Основні поняття еколого-валеологічного змісту подаються під час занять з природи, екології, валеології, а під час заняття з образотворчої діяльності ми закріплюються набуті знання, якості та властивості об'єкту вивчення.

Зміст по кожній темі вибирається з урахуванням можливостей дітей дошкільного віку в умовах систематичного виховання і навчання. По мірі вдосконалення системи виховання і навчання змінюється і рівень вікових можливостей. Таким чином принцип доступності виражається у відповідності навчального матеріалу вікових особливостей дітей.

Принцип свідомості передбачає засвоєння дітьми знань і умінь свідомо, і з цікавістю, а не механічно, лише в силу наслідування. Дослідження вчених і досвід вихователів свідчить, що навіть молодші дошкільнята здатні свідомо навчатися доступними для їх розуміння засобом дії.

Знання, уміння і навички, які засвоюються свідомо, активно, з цікавістю, закріплюються надовго, і діти можуть в подальшому житті вільно ними користуватися.

Важливим принципом дидактики являється принцип систематичності і послідовності, який вимагає будувати процес навчання таким чином, щоб образотворча діяльність була пов'язана з усіма сторонами виховної роботи і оволодіння новими уміннями і навичками спирались на те, що вже засвоєно.

Не менш важливим фактором у формуванні цілісної особистості є художнє слово.

Художнє слово в самих різноманітних формах - потішки, казки, оповідання, вірші, загадки, прислів'я, приказки - здавна використовується, як одне із найважливіших засобів виховання дітей. Дошкільна педагогіка відвела художньому слову належне місце в системі засобів виховання дитини дошкільного віку як в сім'ї, так і в дитячому садку.

Основним завданням художніх занять з дошкільнятами є виховання пізнавальної і творчої активності, спрямування цієї активності на сприймання краси, естетичних якостей, особливості, неповторності, що передана в яскравих кольорах, цікавих формах, узорах, розписах, малюнках. Важливо створити умови для того, щоб діти привчались емоційно відгукуватись на красу навколишнього оточення (красу предметів побуту, іграшок, природи, пісень, музики, слів), помічати, бачити, чути і шанувати цю красу, бажати відтворювати її в естетичних діях, іграх, образотворчих заняттях, називати відповідними словами.

Художня література - важливий засіб екологічного виховання дітей. Літературні твори несуть дитині радість, захоплюють змістом, силою впливу художніх образів, виразністю мови, музикою віршів. Книга відкриває перед дитиною світ явищ, недоступних безпосередньо досвіду, допомагає їй орієнтуватися в навколишньому житті, пізнавати дійсність. Художня література розповідає про життя і працю людей. Книга вчить спостерігати, мислити, збагачує почуття дитини, сприяє формуванню її характеру, закладає фундамент майбутнього світогляду. Кращі твори художньої літератури допомагають формувати в дітей моральні риси людини; слухаючи оповідання чи казку, дитина живе життям героїв, стає учасником подій, співчуває позитивному героєві, засуджує зло. Літературні твори допомагають виробити відповідне ставлення до явищ навколишнього життя, вчинків людей. Вже діти молодшої групи здатні елементарно оцінити поведінку героя: "добрий" чи "поганий». Старші дошкільники не лише оцінюють вчинки героїв, а й намагаються наслідувати позитивні приклади.

Читання та розповідання літературних творів дітям є важливим засобом як розвитку мови, так і їхнього екологічного, естетичного виховання. Вплив літературних творів на розумовий, моральний та естетичний розвиток дитини залежить від добору відповідних творів, уміння вихователя керувати процесом сприймання і розуміння їх.

Для читання і розповідання дітям дошкільного віку використовується усна народна творчість, твори класиків та українська дитяча література.

Програма «Майстерня природи» визначає літературні твори для розповідання, читання і вивчення напам'ять у різних вікових групах. Крім рекомендованої програмою літератури вихователь має стежити за новинами художньої літератури і використовувати найцінніші твори в роботі з дітьми.

Повний текст програми ви зможете замовити у автора.

Контактна інформація: e-mail: dnz4marite@yandex.ru

07101, м. Славутич, Київська область, Ризький квартал, б. 1,

дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) компенсуючого типу

№ 4 «Марите»

WEB-сайт: http:// www.marite.at.ua/

Категорія: Адаптовані програми | Додав: методист (23.02.2013) | Автор: Захарченко Тамара Миколаївна
Переглядів: 1113 | Теги: адаптована програма | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Сайт методиста Терещенко Ірини © 2024
Конструктор сайтів - uCoz