Укладачі: вчителі-логопеди дошкільного
навчального закладу (ясел-садка) комбінованого типу «Центр розвитку дитини» Новожилова Тетяна Олександрівна, Шикун Тетяна
Володимирівна (2010 р).
Пояснювальна записка. Реформування системи спеціальної освіти в
Україні потребує розробки нових методів корекційно-відновлювального навчання
дітей з особливостями психофізичного розвитку. Одним з найпоширеніших порушень
психофізичного розвитку серед дітей дошкільного віку є загальний недорозвиток
мовлення (ЗНМ), специфіка якого полягає в системному порушенні всіх сторін і
форм мовлення.
Як відомо, дошкільний вік є сенситивним періодом для становлення і розвитку
мовленнєвої функціональної системи. Особливо важливим у цьому відношенні є
старший дошкільний вік (шостий рік життя), коли в нормі мовленнєвий розвиток
відбувається досить інтенсивно. До кінця шостого року життя у нормі мовленнєва
функція дитини є вже повністю сформованою. Разом з тим, навіть незначні
відхилення в психофізичному розвитку можуть спотворити цей процес, спровокувати
вторинні відхилення у пізнавальній, комунікативній та навчальній діяльності
дітей. З метою корекції існуючих недоліків розвитку мовленнєвої системи, попередження
труднощів, які можуть виникнути у дітей у процесі шкільного навчання, виникла
необхідність розробки адаптованої логопедичної програми для дітей старшого
дошкільного віку із ЗНМ ІІІ рівня.
При підготовці адаптованої логопедичної
програми «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного
віку із ЗНМ ІІІ рівня» врахована національна специфіка нашої держави, її
кліматично-географічні, економічні особливості, культурні традиції (мистецькі,
трудові, мовні, тощо).
Мовленнєвий розвиток дошкільника – складний
психологічний процес, що не зводиться до простого відтворення дитиною почутої
мови. Він визначається рівнем сформованості знань, умінь, навичок і виявляється
в соціальній та інтелектуальній активності.
Виховання мовної особистості є провідною метою
сучасної дошкільної лінгводидактики, одним
з важливих завдань Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я
у Світі». Тому знання, вміння та навички, які необхідно сформувати, представлені у адаптованій програмі з
урахуванням вимог до оновленого змісту дошкільної освіти за Базовою програмою розвитку дитини
дошкільного віку «Я у Світі». Також був вивчений досвід організації
логопедичної роботи російських логопедів, представлений у «Програмі
корекційно-розвивальної роботи в логопедичній групі дитячого садка для дітей
із загальним недорозвиненням мовлення (з 4 до 7 років)» Ніщевої Н.В.,
Санкт-Петербург, 2006.
Опрацювавши вищезгадані програми, врахувавши
особливості української орфоепії та орфографії, залучивши свої надбання та
досвід, пропонуємо адаптовану програму «Корекційне навчання з розвитку мовлення
дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ ІІІ рівня».
Програма призначена для корекційного навчання
дітей старшого дошкільного віку з нормальним слухом та інтелектом, що мають
відхилення в мовленнєвому розвитку, а саме: загальне недорозвинення мовлення
ІІІ рівня як системне порушення мовленнєвої діяльності (діяльності засвоєння і
використання мови), при якому спостерігаються відхилення у різних компонентах мовлення (звуковимові, фонематичних процесах,
лексичній та граматичній будові, зв’язному мовленні).
Метою даної Програми є організація системи
корекційно-розвивальної роботи в старшій
логопедичній групі для дітей із ЗНМ ІІІ
рівня. Важливим для виконання основних
завдань Програми є створення оптимальних умов для всебічного гармонійного
розвитку дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Це досягається за рахунок
модифікації загальнорозвивальної та корекційної логопедичної програм. Головна ідея полягає в реалізації
загальних пізнавальних завдань дошкільної освіти з паралельною корекцією
мовленнєвого розвитку з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей
даної категорії. Слід зауважити, що корекційне направлення в логопедичній групі
є основним.
Зміст програмового матеріалу розподілено на
чотири сфери життєдіяльності, визначені Базовим компонентом дошкільної освіти
(«Природа», «Культура», «Люди», «Я сам»). У рамках кожної сфери передбачається
8-9 тематичних блоків (тема на місяць). Протягом місяця планується робота з
дітьми за чотирма тематичними блоками з різних сфер життєдіяльності. Такий підхід
сприяє формуванню в дошкільників цілісного уявлення про навколишній світ і
здатності адекватно орієнтуватися в ньому. Незважаючи на щотижневу зміну сфер
життєдіяльності, в основі перспективного і календарного планування максимально
зберігається тематичний підхід, який
забезпечує концентроване вивчення матеріалу, що дозволяє організувати
накопичення та актуалізацію словника дошкільників.
Зміни у відображенні змісту тем, послідовності
їх вивчення, розширення та ущільнення матеріалу можливі з урахування рівня
підготовленості, індивідуальних потреб та можливостей дітей. Вчителі-логопеди,
які творчо підходять до організації корекційної роботи, можуть вносити в план необхідні корективи в
міру засвоєння мовного матеріалу вихованцями.
Лексичний матеріал також добирається з
урахуванням етапу корекційного навчання, індивідуальних, мовленнєвих та вікових
можливостей дітей. Виконання корекційних, розвивальних та виховних завдань
забезпечується комплексним підходом та
взаємозв’язком між всіма учасниками освітньо-виховного процесу, які працюють
протягом тижня в межах однієї лексичної теми.
У програмі передбачено такі розділи:
основні напрямки корекційного навчання; зміст
і завдання корекційної роботи;
система організації корекційно-розвивальної
роботи в старшій логопедичній групі ЗНМ;
створення предметно-просторового розвивального
середовища в старшій логопедичній групі ЗНМ;
орієнтовний тематичний план корекційної
роботи; змістові лінії лексичних тем;
орієнтовний план роботи з формування
фонетико-фонематичної сторони мовлення;
орієнтовний календарно-тематичний план роботи
вчителя-логопеда;
опис очікуваних результатів;
висновки;
список використаних джерел.
Додаткові елементи програми:
змістові лінії
лексичних тем;
перелік дидактичних ігор за лексичними темами;
список художніх творів, які використовуються
при подачі лексичних тем;
орієнтовна картка обстеження мовленнєвого
розвитку 5-6 річної дитини;
впровадження в практику роботи ДНЗ „Центр
розвитку дитини” новітніх засобів корекції та розвитку
мовлення (комп’ютерний слухомовний тренажер „Світ звуків”).
Повний текст програми ви зможете замовити у
авторів.
Контактна інформація: e-mail:
crd2003@yandex.ua
07101, м. Славутич,
Київська область, Вільнюський квартал,
б. 1, дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)
комбінованого типу «Центр розвитку дитини».
WEB-сайт: http://slavcrd.at.ua/ |