Сайт Ірини Терещенко,
методиста Славутицького міського методичного центру
Методичне асорті
Меню сайту

Категорії
Консультації [2]
Адаптовані програми [22]
З досвіду роботи вихователів-методистів [1]

Сайт журналу

Форма входу


Наш журнал

дошкільне містечко


Музика

Мої посібники

енергозбереження

календарні свята

абетка


Хмаринка тегів

Пошук

Ми на карті

Друзі сайту

ДНЗ № 1 "Калинка"

ДНЗ "ЦРД"

ДНЗ № 4 "Марите"

ДНЗ № 5 "Джерельце"

ДНЗ № 6 "Крунк"

ДНЗ № 8 "Теремок"


Блог Асоціації

Свята України
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.11.2022, 18:44

Головна » Статті » Доробки педагогів » Адаптовані програми

Адаптована програма «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку з ЗНМ ІІІ рівня»

Укладачі: вчителі-логопеди дошкільного навчального закладу (ясел-садка) комбінованого типу  «Центр розвитку дитини»   Новожилова Тетяна Олександрівна, Шикун Тетяна Володимирівна (2010 р).

Пояснювальна записка. Реформування системи спеціальної освіти в Україні потребує розробки но­вих методів корекційно-відновлювального навчання дітей з особливостями психо­фізичного розвитку. Одним з найпоширеніших порушень психофізичного розвитку серед дітей дошкільного віку є загальний недорозвиток мовлення (ЗНМ), специфіка якого полягає в системному порушенні всіх сторін і форм мовлення.

Як відомо, дошкільний вік  є сенситивним періодом для становлення і роз­витку мовленнєвої функціональної системи. Особливо важливим у цьому відно­шенні є старший дошкільний вік (шостий рік життя), коли в нормі мовленнєвий розвиток відбувається досить інтенсивно. До кінця шостого року життя у нормі мо­вленнєва функція дитини є вже повністю сформованою. Разом з тим, навіть незна­чні відхилення в психофізичному розвитку можуть спотворити цей процес, спрово­кувати вторинні відхилення у пізнавальній, комунікативній та навчальній діяльно­сті дітей. З метою корекції існуючих недоліків розвитку мовленнєвої системи, по­передження труднощів, які можуть виникнути у дітей у процесі шкільного на­вчання, виникла необхідність розробки адаптованої логопедичної програми для ді­тей старшого дошкільного віку із ЗНМ ІІІ рівня.

При підготовці адаптованої логопедичної програми «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ ІІІ рівня» врахована національна специфіка нашої держави, її кліматично-географічні, економічні особ­ливості, культурні традиції (мистецькі, трудові, мовні, тощо).

Мовленнєвий розвиток дошкільника – складний психологічний процес, що не зводиться до простого відтворення дитиною почутої мови. Він визначається рівнем сформованості знань, умінь, навичок і виявляється в соціальній та інтелектуальній активності.

Виховання мовної особистості є провідною метою сучасної дошкільної лін­гводидактики, одним  з важливих завдань Базової програми розвитку дитини до­шкільного віку «Я у Світі». Тому знання, вміння та навички, які необхідно сформу­вати,  представлені у адаптованій програмі з урахуванням вимог до оновленого змі­сту дошкільної освіти  за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Також був вивчений досвід організації логопедичної роботи російських логопедів, представлений у «Програмі корекційно-розвивальної роботи в логопеди­чній групі дитячого садка для дітей із загальним недорозвиненням мовлення (з 4 до 7 років)» Ніщевої Н.В., Санкт-Петербург, 2006.

Опрацювавши вищезгадані програми, врахувавши особливості української орфоепії та орфографії, залучивши свої надбання та досвід, пропонуємо адаптовану програму «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ ІІІ рівня».

Програма призначена для корекційного навчання дітей старшого дошкіль­ного віку з нормальним слухом та інтелектом, що мають відхилення в мовленнє­вому розвитку, а саме: загальне недорозвинення мовлення ІІІ рівня як системне порушення мовленнєвої діяльності (діяльності засвоєння і використання мови), при якому спостерігаються відхилення  у різних компонентах мовлення  (звуковимові, фонематичних процесах, лексичній та граматичній будові, зв’язному мовленні).

Метою даної Програми є організація системи корекційно-розвивальної роботи в  старшій логопедичній групі  для дітей із ЗНМ ІІІ рівня.  Важливим для виконання основних завдань Програми є створення оптимальних умов для всебічного гармонійного розвитку дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Це досягається за рахунок модифікації загальнорозвивальної та корекційної логопедичної  програм. Головна ідея полягає в реалізації загальних пізнавальних завдань дошкільної освіти з паралельною корекцією мовленнєвого розвитку з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей даної категорії. Слід зауважити, що корекційне направлення в логопедичній групі є основним.

Зміст програмового матеріалу розподілено на чотири сфери життєдіяльності, визначені Базовим компонентом дошкільної освіти («Природа», «Культура», «Люди», «Я сам»). У рамках кожної сфери передбачається 8-9 тематичних блоків (тема на місяць). Протягом місяця планується робота з дітьми за чотирма тематичними блоками з різних сфер життєдіяльності. Такий підхід сприяє формуванню в дошкільників цілісного уявлення про навколишній світ і здатності адекватно орієнтуватися в ньому. Незважаючи на щотижневу зміну сфер життєдіяльності, в основі перспективного і календарного планування максимально зберігається тематичний підхід,  який забезпечує концентроване вивчення матеріалу, що дозволяє організувати накопичення та актуалізацію словника дошкільників.

Зміни у відображенні змісту тем, послідовності їх вивчення, розширення та ущільнення матеріалу можливі з урахування рівня підготовленості, індивідуальних потреб та можливостей дітей. Вчителі-логопеди, які творчо підходять до організації корекційної роботи,  можуть вносити в план необхідні корективи в міру засвоєння мовного матеріалу вихованцями.

Лексичний матеріал також добирається з урахуванням етапу корекційного навчання, індивідуальних, мовленнєвих та вікових можливостей дітей. Виконання корекційних, розвивальних та виховних завдань забезпечується  комплексним підходом та взаємозв’язком між всіма учасниками освітньо-виховного процесу, які працюють протягом тижня в межах однієї лексичної теми.

У програмі передбачено такі розділи:

основні напрямки корекційного навчання; зміст і завдання корекційної роботи;

система організації корекційно-розвивальної роботи в старшій логопедичній групі ЗНМ;

створення предметно-просторового розвивального середовища в старшій логопедичній групі ЗНМ;

орієнтовний тематичний план корекційної роботи; змістові лінії лексичних тем;

орієнтовний план роботи з формування фонетико-фонематичної сторони мовлення;

орієнтовний календарно-тематичний план роботи вчителя-логопеда;

опис очікуваних результатів;

висновки;

список використаних джерел.

Додаткові елементи програми:

змістові лінії  лексичних тем;

перелік дидактичних ігор за лексичними темами;

список художніх творів, які використовуються при подачі лексичних тем;

орієнтовна картка обстеження мовленнєвого розвитку 5-6 річної дитини;

впровадження в практику роботи ДНЗ „Центр розвитку  дитини”  новітніх засобів корекції та розвитку мовлення (комп’ютерний слухомовний тренажер „Світ звуків”).

Повний текст програми ви зможете замовити у авторів.

Контактна інформація: e-mail: crd2003@yandex.ua

07101, м. Славутич, Київська область, Вільнюський  квартал, б. 1, дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу  «Центр розвитку дитини». 

WEB-сайт: http://slavcrd.at.ua/

Категорія: Адаптовані програми | Додав: методист (23.02.2013) | Автор: Новожилова Тетяна Олександрівна
Переглядів: 2631 | Теги: адаптована програма | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Сайт методиста Терещенко Ірини © 2022
Конструктор сайтів - uCoz