Сайт Ірини Терещенко,
методиста Славутицького міського методичного центру
Методичне асорті
Меню сайту

Категорії
Консультації [2]
Адаптовані програми [22]
З досвіду роботи вихователів-методистів [1]

Сайт журналу

Форма входу


Наш журнал

дошкільне містечко


Музика

Мої посібники

енергозбереження

календарні свята

абетка


Хмаринка тегів

Пошук

Ми на карті

Друзі сайту

ДНЗ № 1 "Калинка"

ДНЗ "ЦРД"

ДНЗ № 4 "Марите"

ДНЗ № 5 "Джерельце"

ДНЗ № 6 "Крунк"

ДНЗ № 8 "Теремок"


Блог Асоціації

Свята України
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вітаю Вас, Гість · RSS 17.02.2020, 14:22

Головна » Статті » Доробки педагогів » Адаптовані програми

Адаптована програма «Комп’ютерні цікавиники» для дітей 5-6 року життя

Укладачі: Хоменко Оксана Миколаївна, вихователь-методист, Масан Світлана Василівна, вихователь дошкільного навчального закладу (ясел-садка) № 4 компенсуючого (санаторного типу), 2009 р. 

 

Пояснювальна записка

Працюючи на комп`ютері, дитина шостого року життя діє з наочними екранними образами, яким надає ігрового значення, переходить від звичних практичних дій із предметами до дії з ними в образному плані (уявному, модельному, символічному). Освоєння комп`ютерних засобів формує в дітей передумови теоретичного мислення, здатність свідомо обирати спосіб дії, спрямований на розв`язання завдання, а також особистісні якості, здатність працювати в індивідуальному темпі.  Дитина, яка оволоділа елементарною комп`ютерною технологією, краще за інших здатна розмірковувати, розв`язувати задачі у внутрішньому плані, почуватися компетентною.

 

Доцільно ознайомити дітей із можливостями використання обчислювальної техніки в науці, техніці, освіті, охороні здоров`я, побуті та повсякденному житті; сформувати знання, вміння та навички, потрібні для свідомого оволодіння елементами комп`ютерної грамотності. Важливо формувати у старших дошкільників елементарне уявлення про комп`ютер як сучасний технічний засіб, що розширює інформаційні обрії, допомагає орієнтуватись у світі в умовах високої технізації життя; створювати передумови для розвитку теоретичного мислення, елементарної рефлексії (усвідомлення) способів дій; ознайомлювати з особливостями комп`ютера, зі способами керування комп`ютером за допомогою клавіатури, «миші», виховувати здатність розмірковувати, варіювати, використовувати попередній досвід; навчити дотримуватися правил безпечної поведінки під час роботи з комп`ютером. Дана програма є другою редакцією програми «Комп’ютерні цікавинки» доповненою матеріалами Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» і досвідом гурткової роботи попередніх років.

Організація курсу з комп`ютерного моделювання в дитячому садку включає в себе декілька етапів:

підготовчий (проводиться в групі під керівництвом вихователя вікової групи під час спостережень, бесіди, гри або дослідницької діяльності, на яких окреслюється проблема);

практичний – безпосередньо заняття в комп`ютерному кабінеті (проблема обговорюється і вирішується);

підсумковий (може проходити в групі під керівництвом вихователя або в комп`ютерному кабінеті в ігровій формі).

Для ефективної роботи курсу слід приділяти належну увагу спеціальним компонентам курсу комп`ютерного моделювання до яких відносяться:

а) комп`ютерний пристрій;

б) спеціальні комп`ютерні меблі;

багатофункціональне ігрове обладнання.

Ці та інші компоненти становлять розвивальне середовище комп`ютерного кабінету. Кабінет умовно поділяється на декілька зон:

зона роботи над пізнавальною частиною заняття (до неї входять робочі столи та стільці пристосовані для роботи з настільними ігровими посібниками, бесіди тощо);

зона безпосередньої роботи за комп`ютерами (до неї входять комп`ютери з індивідуальними місцями для дітей);

зона пристосована для проведення спеціальних вправ для очей та відпочинку.

Психологи вважають, що за силою впливу на дитину та яскравістю вражень заняття на комп’ютері можна порівняти з плаванням у басейні. Проте якщо під час занять на комп`ютері не будуть реалізовані вимоги щодо обладнання приміщення, тривалості занять, кількості вихованців у групі та способів подачі матеріалу дітям «плавання» у комп`ютерній мережі не дасть очікуваної користі, та навіть може зашкодити психічному і фізичному здоров`ю малюка.

Тому таке велике значення має оформлення кабінету з комп`ютерного моделювання. Комп`ютерний кабінет слід оформити так, щоб не справляв враження замкненого простру. Вважається, якщо дитина звикла змалечку бачити навколо себе чотири стіни, в неї може сформуватися стереотип та налаштує дитину на творчість. Тому краще обладнати комп`ютерний кабінет таким чином, щоб мати якомога більше простру і світла. Для поліпшення мікроклімату в комп`ютерному кабінеті можуть бути квіти та акваріум.

Організовуючи роботу старшого дошкільника на комп`ютері, педагог має дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог, визначених нормативними документами: добре провітрювати приміщення (не менш, ніж двічі), стежити за відповідністю меблів вимогам: для першої зростової групи (1000-1500 мм) висота стільниці має дорівнювати 460 мм, стіл, розрахований на одну дитину, має бути завширшки не менш як 700мм, завглибшки – 600-800 мм; стілець обов`язково має бути з вертикальною спинкою. Ноги користувача комп`ютера не повинні згинатися більш як на 900, під столом має вистачати місця для вільного їх розміщення. Висоту стола зі стільцем  слід добирати таким чином, щоб напівзігнуті руки наприклад, коли вони лежать на клавіатурі) спиралися або на стіл, або на підлокітник крісла. Хребет при цьому має бути прямим (неприродно нахилений стан хребта порушує легеневе дихання та кровообіг черевної порожнини). Варто спочатку в ігровій формі навчити дітей правильно сидіти за комп`ютером, утримуючи найбільш природну позу, а вже потім дозволяти їм працювати на ньому.

Робоче місце дитини слід підготувати так, щоб їй було зручно працювати з комп`ютером. Для цього треба перевірити розташування клавіатури і маніпулятора «миші» (чи не потребує робота з ними зайвого навантаження на різні групи м`язів, зайвих рухів). Монітор розміщують так, щоб екран був на 10-150 нижче від горизонтальної лінії погляду очей. Відстань від очей дитини до екрана має дорівнювати 40-80 см залежно від висоти символів на екрані.                                                                                                                                                                                                                                                                

У комп`ютерному кабінеті (світлому, добре провітреному приміщенні) розміщують комп`ютери. За санітарними нормами комп`ютери (монітори-екрани)  встановлюються на відстані, не меншій за 1,2 м один від одного і не ближче, ніж 0,8 м  від батарей опалювання. Загальне освітлення робочих місць у комп`ютерному кабінеті має підтримуватись у межах 300-500 люкс. Норма площі на один комп`ютер становить не менше 6 кв. м. не можна встановлювати екрани комп’ютерів  напроти вікон. Природне світло має падати збоку, а штучне – згори. На вікнах мають бути штори або жалюзі. У комп`ютерній залі слід підтримувати певний рівень вологості повітря. Не можна допускати перевищення норм показників електростатичності у приміщенні, захаращувати його сторонніми меблями, іграшками (особливо м’якими). Щодня слід проводити вологе прибирання приміщення.

Тривалість перебування дитини перед комп`ютером не повинна перевищувати 12 хвилин (загальний час заняття в комп`ютерному кабінеті становить 20-30 хвилин, в залежності від віку вихованців). Під час заняття в кабінеті може перебувати не більше десяти дітей. В кожного вихованця має бути індивідуальне місце за комп`ютером.

Оскільки розвивальні заняття за комп`ютером спричиняють швидку втомлюваність очей, вже через 5-7 хвилин роботи за комп`ютером слід зробити перерву і запропонувати спеціальні вправи.

Вразливе місце при роботі дошкільника на комп`ютері – порушення постави, це теж постійно має бути в полі зору педагога. Доцільно проводити профілактику порушень постави: розпочинати й закінчувати роботу з комп`ютером невеличким комплексом фізичних вправ, які запобігають розвиткові сколіозу та інших захворювань опорно-рухової системи. Для цього варто ознайомитися з існуючими комплексами вправ для зняття статичної втоми та профілактики порушень постави й скласти власний комплекс вправ, в якому враховуватимуться індивідуальні особливості вихованців.

На початку занять варто провести невеличку бесіду з викладом проблемної ситуації, яку пізніше необхідно буде вирішити за допомогою комп`ютерної гри. В цей час слід максимально зацікавити дітей проблемою, познайомити їх з запропонованим матеріалом, вимогами до роботи, правилами гри та запропонувати продумати план роботи, розподілити обов`язки тощо. Щоб керувати комп`ютерною грою необхідно розуміти, що означають символи, яків ній використовуються. Тому під час підготовчого етапу дітей навчають узагальнювати, абстрагувати від форми та конкретних ознак предмета, виділяючи загальні риси, притаманні цілому класу предметів. На все це ми пропонуємо відводити не більше 10 хвилин.

Під час таких занять ми пропонуємо не користуватися конкретними іграшками (посудом, лікарськими наборами). Натомість бажано мати різні конструктори, предмети-замінники (мотузочки, стрічечки, коробки тощо), саморобні ляльки (особливо добре, якщо вони виконані в національному фольклорному стилі з урахуванням кращих традицій народної іграшки).

Після так званого підготовчого етапу діти приступають до роботи за комп`ютерами, вже чітко усвідомлюючи мету своєї роботи, та передбачаючи кінцевий результат.

По закінченню роботи за комп`ютером слід запропонувати дітям виконати спеціальні вправи для очей. Для ефективності виконання вправ доцільно їх також обігравати у вигляді рухливої гри.

По закінченню заняття варто підвести підсумок роботи, виділяючи при цьому досягнення кожного вихованця та звернути увагу дітей на допущені помилки, спробувати проаналізувати їх. В разі необхідності, можна запропонувати дітям завдання додому (провести спостереження, підготувати малюнок або розповідь тощо).

Перед заняттям не зайвим буде провести невеличку бесіду (це можна зробити у групі під керівництвом вихователя) з викладом чітких конкретних настанов з техніки безпеки. Дітям слід розповісти про призначення всіх приладів комп`ютера, а також пояснити, що під час роботи в кабінеті з комп`ютерного моделювання вони не повинні:

приносити зайві предмети;

пересувати меблі;

заходити за задню панель комп`ютера, розташовану в небезпечній зоні, те торкатися кабелів;

бігати по кабінету;

торкатися монітору.

Для ефективності роботи ми пропонуємо обрати творче направлення діяльності гуртка. Воно, безумовно повинно бути цікавим та актуальним для дітей, охоплювати певні розділи навчально-виховної програми.

Ми обрали пріоритетною для себе тему громадянського виховання дошкільників, так як вважаємо її найбільш актуальною в умовах розвитку української державності та завдань поставлених перед освітянами Національного доктриною розвитку освіти України.

Керуючись «Концепцією громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності», Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні ми виділили за основну мету: «..формувати національну свідомість, міжетнічні стосунки, правосвідомість, культури поведінки особистості, бережливе ставлення до природи та власного життя..»

Щоб виконати її ми пропонуємо проводити заняття для  старших груп двічі на тиждень, перших класів – один раз на тиждень. Під час планування роботи виділяти тему місяця, що розглядалася б протягом вказаного терміну на окремих заняттях. Підсумки теми в кінці місяця. Таким чином протягом навчального року ми пропонуємо розглянути дев`ять основних тем, що базуються на засадах Базового компоненту дошкільної освіти в Україні, відповідають змісту розділів «Любій малечі про цікаві речі» та «Віконечко у природу» програми «Дитина» та розділу «Дошкільник і комп’ютер» базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі».

Сумуючи вище сказане можна виділити за основні наступні завдання щодо організації освітньо-виховного процесу гуртка:

розвивати інтерес до навколишнього середовища, здатність фантазувати, дасліджувати;

сприяти активності дитини, створювати умови для пробудження та розвитку творчих сил, надавати можливість вибору (діяльності, матеріалів, іграшок, тощо);

виявити через оптимальну позитивну оцінку різні прояви дитячої особистості, що спонукає розвиток самоповаги, оптимістичного настрою дитини;

орієнтувати стиль спілкування вихователя з дітьми на діалогічний;

оптимально узгоджувати колективні, під групові, парні та індивідуальні форми і методи роботи у всіх вікових групах;

формувати відповідну систему ставлень ціннісних орієнтирів, моральних та етичних норм;

розвивати пізнавальну активність дітей;

формувати зміст роботи та життя дітей відповідно традиціям своєї країни;

при визначенні змісту розділів планування і здійснення навчально-виховного процесу;

познайомити дітей з комп’ютером, як сучасним інструментом для обробки інформації

вивчити правила поведінки та безпечної роботи в комп’ютерному класі;

переборювати при необхідності психічний бар’єр між дитиною і комп’ютером;

сформувати початкові навички користування комп’ютером;

вчити вибирати систему дій для досягнення мети, усвідомлювати головну мету своєї праці та самостійно оцінювати результат своєї роботи.

Повний текст програми ви зможете замовити у автора.

Контактна інформація: e-mail: dnz4marite@yandex.ru

07101, м. Славутич, Київська область, Ризький квартал, б. 1,

дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) компенсуючого типу

№ 4 «Марите»

WEB-сайт: http:// www.marite.at.ua/

 

 

 

 

 

Категорія: Адаптовані програми | Додав: методист (23.02.2013) | Автор: Хоменко Оксана Миколаївна, Масан С.
Переглядів: 1282 | Теги: адаптована програма | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Сайт методиста Терещенко Ірини © 2020
Конструктор сайтів - uCoz