Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про дошкільну освіту" (щодо запровадження інклюзивної дошкільної освіти)
Проект
вноситься народним депутатом України
Мірошниченком Ю.Р. (№ 037)
ЗАКОН УКРАЇНИ
"Про внесення змін до Закону України "Про дошкільну освіту”
(щодо запровадження інклюзивної дошкільної освіти)
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
1. Внести до Закону України "Про дошкільну освіту” (Відомості Верховної Ради України, 2001, № 49, ст. 259) такі зміни:
1) абзац 2 частини першої статті 2 після слів "забезпечення прав дитини” доповнити словами "у тому числі з особливими освітніми потребами”;
2) частину другу статті 3 доповнити новим абзацом шостим такого змісту:
"забезпечує та гарантує реалізацію права кожної дитини дошкільного віку з особливими освітніми потребами на доступну і безоплатну дошкільну освіту з урахуванням її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей та у тій формі, яка для неї є найбільш адекватною та оптимальною.”;
3) у статті 4:
а) абзац 2 частини другої після слів "дитини дошкільного віку” доповнити словами "у тому числі з особливими освітніми потребами”;
б) у частині третій слова "Дошкільний вік – базовий етап” замінити словами "Вік немовляти, ранній вік, дошкільний вік – базові етапи”;
в) частину четверту викласти у такій редакції:
"4. Вікова періодизація:
немовляти (до 1 року);
ранній вік (від 1 до 3 років);
дошкільний вік (від 3 до 6 (7) років):
молодший дошкільний (від 3 до 4 років);
середній дошкільний (від 4 до 5 років);
старший дошкільний (від 5 до 6 (7) років).”;
г) доповнити новою частиною п’ятою такого змісту:
"5. За письмовою заявою батьків або осіб, які їх замінюють, дитина з особливими освітніми потребами може перебувати у дошкільному навчальному закладі більш тривалий строк.”;
4) статтю 8 доповнити новою частиною четвертою такого змісту:
"4. За письмовою заявою батьків або осіб, які їх замінюють, дошкільний навчальний заклад забезпечує доступ до навчально-виховного процесу помічника дитини з особливими освітніми потребами з урахуванням виконання вимог санітарного законодавства.”;
5) у статті 9:
а) частину 1 після слів "майнового стану” доповнити словами "стану здоров’я”;
б) частину другу доповнити новим абзацом другим такого змісту:
"Виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти стосовно дітей з особливим потребами забезпечується з урахуванням їх задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей та у тій формі, яка для кожної дитини є найбільш адекватною та оптимальною.”;
в) частину 5 після слова "дитина” доповнити словами "у тому числі з особливими освітніми потребами”;
6) у статті 11:
а) частину 3 викласти у такій редакції:
"3. Дошкільний навчальний заклад, заснований на приватній формі власності (у тому числі корпоративний приватний дошкільний навчальний заклад, заснований на приватній власності суб’єкта господарювання – юридичної особи, та дошкільний навчальний заклад, заснований фізичною особою), здійснює свою діяльність за наявності ліцензії на право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти, виданої у встановленому законодавством України порядку.”;
б) абзац другий частини 4 викласти у такій редакції:
"За письмовою заявою батьків або осіб, які їх замінюють, дошкільний навчальний заклад встановлює гнучкий режим роботи, який передбачає організацію різнотривалого, у тому числі короткотривалого та цілодобового перебування дітей, а також чергові групи у вихідні, неробочі та святкові дні.”;
7) у статті 12:
а) абзац п’ятий частини 1 доповнити двома новими реченнями такого змісту:
"Спеціальні дошкільні навчальні заклади функціонують для дітей з порушеннями слуху, зору, мови, опорно-рухового апарату, інтелекту, затримкою психічного розвитку, розладами аутичного спектра. Санаторні дошкільні навчальні заклади функціонують для дітей з ранніми проявами туберкульозної інфекції, малими формами туберкульозу, хронічними неспецифічними захворюваннями органів дихання, серцево-судинної, ендокринної систем, хворобами органів травлення, психоневрологічними захворюваннями”;
б) абзац перший частини 3 викласти у такій редакції:
"3. Для задоволення освітніх потреб громадян дошкільний навчальний заклад може входити до складу навчально-виховного комплексу "дошкільний навчальний заклад – школа” або до складу об’єднання з іншими навчальними закладами.”;
в) абзац другий частини 3 після слів "загальноосвітніх санаторних школах (школах-інтернатах)” доповнити словами "навчально-реабілітаційних центрах”;
г) частину 3 доповнити новим абзацом п’ятим такого змісту:
"З метою забезпечення права на освіту дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами у дошкільних навчальних закладах створюються інклюзивні та/або спеціальні групи.”;
8) доповнити Закон новою статтею 13-1 такого змісту:
"Стаття 13-1. Прийом дітей у дошкільні навчальні заклади
1. Прийом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником протягом календарного року на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, медичної довідки про стан здоров’я дитини з висновком дільничного педіатра чи сімейного лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад, довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження.
2. Вибір дошкільного навчального закладу (ясел-садка) компенсуючого типу чи групи з інклюзивним навчанням дошкільного навчального закладу загального розвитку для дитини з особливими освітніми потребами здійснюється батьками або особами, які їх замінюють, на підставі переліку рекомендованих дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, який формується для конкретної дитини психолого-медико-педагогічною консультацією.
Діяльність психолого-медико-педагогічної консультації регламентується Положенням про психолого-медико-педагогічну консультацію, затвердженим спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки та спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі охорони здоров’я.”;
9) у статті 14:
а) частину 1 викласти у такій редакції:
"1. Групи у дошкільному навчальному закладі комплектуються, як правило, за віковою ознакою.”;
б) частину 2 доповнити новими абзацами восьмим-дев’ятим такого змісту:
"інклюзивні – до 15 осіб (з них – не більше трьох дітей з особливими освітніми потребами);
спеціальні – від 6 до 12 осіб з особливими освітніми потребами (залежно від нозологічної форми).”;
10) у статті 16:
а) частину 2 доповнити новим абзацом другим такого змісту:
"У селах, селищах, де відсутні спеціально збудовані окремі приміщення, дошкільні навчальні заклади (групи) можуть відкриватися на базі загальноосвітніх навчальних закладів з правом безоплатного користування приміщеннями, обладнанням або у пристосованих приміщеннях та за умови дотримання санітарного законодавства.”;
б) абзац перший частини 5 викласти в такій редакції:
"5. Вивільнені приміщення ліквідованих державних та комунальних дошкільних навчальних закладів та тих, що призупинили свою діяльність без зняття з Державного реєстру навчальних закладів, використовуються виключно для роботи з дітьми дошкільного віку.”;
11) у частині першій статті 18:
а) абзац другий після слова "дітьми” доповнити словами "у тому числі з особливими освітніми потребами”;
б) абзац п’ятий після слів "дошкільних навчальних закладів” доповнити словами "незалежно від підпорядкування, типів та форми власності”;
12) у статті 19:
а) частину 1 доповнити новим абзацом дев’ятим такого змісту:
"формує державне замовлення на розробку та придбання програмно-методичного забезпечення, посібників та дитячої літератури, засобів навчально-розвивальної та корекційно-реабілітаційної роботи, а також контролює їх надходження до навчальних закладів системи дошкільної освіти;”;
У зв’язку з цим абзац дев’ятий вважати абзацом десятим;
б) абзац шостий частини 2 викласти у такій редакції:
"створюють умови з урахуванням задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей дітей з особливими освітніми потребами для здобуття ними дошкільної освіти у формі, яка для них є найбільш адекватною і оптимальною;”;
в) частину другу доповнити новим абзацом сьомим такого змісту:
"за письмовими заявами батьків або осіб, які їх замінюють, відкривають для дітей з особливими освітніми потребами інклюзивні та/або спеціальні групи у дошкільних навчальних закладах різних типів;”;
у зв’язку з цим абзаци 7-13 вважати відповідно абзацами 8-14;
13) у частині другій статті 20:
а) друге речення абзацу другого викласти у такій редакції:
"До складу педагогічної ради дошкільного навчального закладу можуть входити голови батьківських комітетів, методист зі спеціальної освіти, помічник дитини з особливими освітніми потребами, фізичні особи, які надають освітні послуги у сфері дошкільної освіти за наявності ліцензії.”;
б) абзац 6 після слів "по кожній віковій групі” доповнити словами "у тому числі в інклюзивних групах”;
в) доповнити новим абзацом дванадцятим такого змісту:
"затверджує індивідуальні освітні програми дітей з особливими освітніми потребами та заслуховує звіти педагогічних працівників щодо їх виконання;”;
у зв’язку з цим абзаци 12-16 вважати відповідно абзацами 13-17;
14) абзац 2 частини першої статті 22 доповнити новим реченням такого змісту:
"Виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти стосовно дітей з особливим потребами забезпечується з урахуванням їх задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей та у тій формі, яка для кожної дитини є найбільш адекватною та оптимальною.”;
15) частини другу-третю статті 23 викласти у такій редакції:
"2. Дошкільна освіта здійснюється у межах Базового компонента дошкільної освіти за програмами та навчально-методичними посібниками, затвердженими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.
3. Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами, здійснюється за окремими програмами і методиками, розробленими на основі Базового компонента дошкільної освіти та затвердженими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.”;
16) частину третю статті 24 після слів "План роботи приватного дошкільного навчального закладу” доповнити словами "заснованого юридичними та/або фізичними особами”;
17) абзаци 2 і 3 частини першої статті 26 доповнити словами "у тому числі для інклюзивного навчання”;
18) у частині першій статті 27:
а) абзац 2 після слова "учні” доповнити словами "у тому числі діти з особливими освітніми потребами”;
б) абзац 3 після слова "вихователі-методисти” доповнити словами " методисти зі спеціальної освіти”, а після слова "вчителі-логопеди” доповнити словами "асистенти вихователя”;
в) доповнити новим абзацом 7 такого змісту:
"помічники дитини з особливими освітніми потребами;”;
у зв’язку з цим абзаци 7-8 вважати відповідно абзацами 8-9;
19) абзац 1 частини другої статті 28 після слова "дитина” доповнити словами "у тому числі з особливими освітніми потребами”;
20) у частині третій статті 30:
а) абзац 5 після слів "компенсуючого типу” доповнити словами " або практичного психолога, який безпосередньо працює з дітьми з особливими освітніми потребами,”;
б) абзац 9 після слова "вихователя-методиста” доповнити словами "(методиста зі спеціальної освіти)”;
21) абзац 1 частини третьої та абзац 1 частини четвертої статті 31 після слів "заступника керівника” доповнити словами "вихователя-методиста”;
22) у статті 33:
а) у частині першій слова "дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації” замінити словами " дітей з особливими освітніми потребами”;
б) частини 4-5 викласти у такій редакції:
"4. Дітям з особливими освітніми потребами гарантовано право на відвідування державних і комунальних дошкільних навчальних закладів різних типів, їх утримання у цих закладах за рахунок держави, створення безперешкодного доступу до них, відповідного середовища та гнучкого режиму роботи.
5. Діти з особливими освітніми потребами забезпечуються необхідними їм засобами пересування, протезування, орієнтації і сприйняття інформації та індивідуальними засобами альтернативної комунікації за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.”;
23) частину першу статті 36 доповнити новим абзацом шостим такого змісту:
"самостійно виконувати функцію помічника дитини з особливими освітніми потребами або визначати особу, яка буде здійснювати зазначену функцію на підставі укладеного з ними цивільного договору.”.
24) у тексті Закону:
а) слова "директор (завідуючий)” в усіх відмінках замінити відповідно словом "директор”;
б) слова "діти, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку” в усіх відмінках замінити відповідно словами "діти з особливими освітніми потребами”.
ІІ. Прикінцеві положення
1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
2. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом, а також забезпечити приведення нормативно-правових актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у відповідність із цим Законом.
Голова Верховної Ради
України В. РИБАК |